شتاب دهنده واتک

واتک اولین شتاب دهنده حوزه فناوری های آب می باشد.

شتاب دهنده واتک

واتک اولین شتاب دهنده حوزه فناوری های آب می باشد.

شتاب دهنده واتک

واتک اولین مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده تخصصی فناوری‌های حوزه آب است. واتک مخفف Water Technologies به معنای فناوری‌های آب است. واتک با بهره‌گیری از شبکه‌ای از فعالان، خبرگان و متخصصان حوزه آب در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است تا بستری برای پرورش و تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه و نوآورانه حوزه آب باشد.

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

رشد روز افزون صنعت موجب افزایش تعداد کارخانجات صنعتی در کشور شده است. کارخانجات آب را با اهداف گوناگونی استفاده می‌کنند. تنها مقدار کمی از این آب در تولید محصول نهایی استفاده می‌شود و بخش اعظمی از آن تبدیل به فاضلاب صنعتی می‌شود.

با توجه به تنوع مواد شیمیایی مورد استفاده در کارخانجات، کیفیت فاضلاب صنعتی تولید شده متفاوت است. از جمله مهمترین آلودگی‌های موجود در فاضلاب‌های صنعتی می‌توان به فلزات سنگین، رنگ و بو، میکرو ارگانیسم‌ها و … اشاره کرد. تنوع و گستردگی آلودگی‌ها در فاضلاب‌های صنعتی موجب شده است تا تصفیه‌ خانه‌های صنعتی نیاز به یک سیستم پیش تصفیه داشته باشند که بتواند آلودگی‌های موجود را به حداقل برساند.

معرفی شرکت پالایش پلاسما صنعت

در سال‌های اخیر شرکت پالایش پلاسما صنعت توانسته است با استفاده از توانمندی‌های داخلی کشور، سیستم تصفیه و پیش تصفیه آب و فاضلاب را در کشور توسعه دهد.

شرکت پالایش پلاسما صنعت یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات بر پایه فناوری پلاسما است. یکی از دستاوردهای مهم این شرکت استفاده از فناوری پلاسما در تصفیه و پیش تصفیه آب و فاضلاب صنعتی است.

فناوری پلاسما در پیش تصفیه آب و فاضلاب صنعتی

فناوری پلاسما به عنوان نسل جدید فناوری‌های تصفیه فاضلاب در دنیا شناخته می‌شود. این فناوری نسبت به سایر فناوری‌های موجود دارای مزایایی است که موجب شده تحقیقات گسترده‌ای در راستای صنعتی کردن آن انجام شود. از جمله مزایای مهم این فناوری در تصفیه آب مقرون به صرفه بودن در کاربردهای صنعتی، افزایش ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب و عدم استفاده از مواد شیمیایی است.

سامانه تصفیه و پیش تصفیه آب و فاضلاب صنعتی با استفاده از فناوری پلاسما توسط شرکت پالایش پلاسما صنعت، برای اولین بار در کشور ساخته و استفاده شده است. این سامانه با استفاده از ایجاد پلاسما و میکرو جرقه‌های زیاد در داخل آب عمل می‌کند. این جرقه‌ها در اثر تخلیه الکتریکی در نانو ثانیه تولید می‌شوند.

جرقه‌های ایجاد شده در داخل آب یا فاضلاب صنعتی، در اثر برخورد با ذرات محلول و مولکول‌های آب باعث افزایش انرژی و در نتیجه دمای موضعی در محیط می‌شوند. در اثر این پدیده، کاویتاسیون پلاسمایی رخ داده و حباب‌هایی در ابعاد نانو و میکرو متری در داخل محیط آبی ایجاد می‌شود.

در اثر واپاشی حباب‌ها دمای موضعی آب یا پساب بالا رفته و می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌های موجود در آب یا پساب شود. از طرفی این جباب‌ ها حاوی الکترون و یون می‌باشند که با واپاشی آنها انواع رادیکال‌های قوی و گندزدا تشکیل می‌شوند. وجود پرتو فرابنفش و آزادسازی رادیکال‌های O و OH باعث اکسیداسیون مواد محلول در آب یا فاضلاب می‌شود. این رادیکال‌ها در نهایت باعث ایجاد لخته و رسوب در فاضلاب می‌شوند که در نهایت به صورت جامد قابل جداسازی است.

Wastewater industry development

سامانه تصفیه آب و فاضلاب صنعتی پلاسما

مزایای و کاربردهای فناوری پلاسما در تصفیه فاضلاب صنعتی

از جمله مهمترین مزایای سامانه پلاسما ساخته شده توسط شرکت پالایش پلاسما صنعت عبارتست از:

  • حذف فلزات سنگین
  • حذف میکروارگانیسم‌ها
  • عدم نیاز به مصرف هرگونه ماده شیمیایی
  • افزایش ظرفیت تصفیه خانه‌ها بدون نیاز به توسعه ابنیه
  • کاهش هزینه‌ تصفیه آب و فاضلاب
  • کاهش COD و BOD به میزان متوسط ۷۰%
  • کاهش کدورت، بو، رنگ و سختی آب
  • مصرف انرژی کمتر نسب به سامانه‌های با ظرفیت مشابه

پروژه‌های موفق تصفیه فاضلاب

بررسی‌های انجام شده  توسط شتاب دهنده واتک درباره پروژه‌های شرکت پالایش پلاسما صنعت، نشان می‌دهد که این شرکت توانسته است دو پروژه موفق صنعتی را با استفاده از سامانه پلاسما به اجرا برساند.

سامانه تصفیه فاضلاب پتروشیمی

این پروژه با هدف حذف ترکیبات آلی فرار (VOC) موجود در فاضلاب پتروشیمی تبریز انجام شد. ظرفیت سامانه پلاسما نصب شده در این پروژه ۱۰۰ متر مکعب در روز است. نتایج  آنالیز آب خروجی نشان دهنده حذف ۹۸ درصدی ترکیبات آلی فرار، ۷۰ درصدی COD و ۹۰ درصدی هیدروکربن موجود در فاضلاب پتروشیمی است.

Plasma petroleum waste water treatment

دستگاه پیش تصفیه فاضلاب صنعتی پتروشیمی

سامانه پیش تصفیه آب شهری

پروژه دوم شرکت با همکاری اداره آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز و با هدف حذف فلزات سنگین مثل آرسنیک انجام شده است. این پروژه با ظرفیت ۱۰۰۰ مترمکعب در روز در شهرستان هشترود به انجام رسیده است. نتایج به‌ دست آمده نشان‌ می‌دهد این فناوری قابلیت کاهش فلزات سنگین به کمتر از میزان استاندارد، حذف  میکرو ارگانیسم‌های موجود در آب به میزان ۹۹ درصد و حذف کامل بوی نامطبوع آب مصرفی شهری را دارد.

شتاب دهنده واتک به عنوان اولین مرکز و شتاب دهی در حوزه آب، بستری برای پرورش و تجاری‌ سازی ایده‌های خلاقانه و نوآورانه حوزه آب می باشد.

لینک مقاله

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی