شتاب دهنده واتک

واتک اولین شتاب دهنده حوزه فناوری های آب می باشد.

شتاب دهنده واتک

واتک اولین شتاب دهنده حوزه فناوری های آب می باشد.

شتاب دهنده واتک

واتک اولین مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده تخصصی فناوری‌های حوزه آب است. واتک مخفف Water Technologies به معنای فناوری‌های آب است. واتک با بهره‌گیری از شبکه‌ای از فعالان، خبرگان و متخصصان حوزه آب در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است تا بستری برای پرورش و تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه و نوآورانه حوزه آب باشد.

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰
هرچقدر اهمیت یک موضوع در یک منطقه یا در یک زمان مشخص بیشتر باشد، تعداد جستجوهای انجام شده با آن کلیدواژه در گوگل بیشتر میشود. به عبارت دیگر تعداد جستجوهای انجام شده در گوگل به نوعی نشان دهنده رفتار کاربران و ترجیحات آنها می باشد.

گوگل ترند یکی از ابزارهای بسیار مفیدی است که شرکت گوگل در شناسایی ترجیحات کاربران بر اساس فراوانی جستجوهای انجام شده  ارائه می دهد.
با توجه به اهمیت موضوع آب در کشورمان، نگاهی به آمار و اطلاعات گوگل ترند در خصوص بحث آب و پساب و کلیدواژه های مرتبط با آن و نیز پراکندگی جستجوهای انجام شده در استان های مختلف، کمک قابل توجهی به شناسایی حساسیتها و دغدغه های مردم نسبت به بحث آب و پساب می کند.
نگاهی به این آمارها نشان می دهد که میزان توجه به بحث آب در پنج سال گذشته بخصوص بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ روند رو به رشدی رو داشته و در سال ۲۰۱۷ به بیشترین حد خود رسیده است.

در این مرحله با نگاهی به پراکندگی جستجوهای انجام شده در استان های مختلف، اهمیت واژه آب برای مردم مناطق مختلف نشان داده می شود.
همانطور که مشاهده می شود شاخص جستجوی واژه آب به ترتیب در استان های گلستان، آذربایجان غربی، گیلان، قزوین و مازندران بیشتر از بقیه استانها بوده است عدد ۱۰۰ در نمودار به معنی این است که در استان گلستان بیشترین جستجو رخ داده است و به همین نسبت این بیشترین تعداد جستجو است که گوگل عدد آن را فاش نمی کند. 
بحث آب و کمبود آن در کشور بسیار جدی است و طبق گزارشهایی که سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو) ارائه داده است میزان هدر رفت آب در ایران حدود ۷۰ درصد است؛ یعنی از ۸۶ میلیارد مترمکعب آب که به کشاورزی اختصاص دارد، حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب آن هدر می رود و سالانه حدود ۲۴ میلیارد مترمکعب پساب، زه آب و به طور کلی فاضلاب از بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی در ایران تولید می شود.
با پیش بینی های صورت گرفته این آمارها تا سال ۱۴۰۰ به ۳۰ میلیارد مترمکعب افزایش می یابد؛ با این اوصاف ، توجه به بحث پساب و استفاده از سیستم های تصفیه باید مورد توجه بیشتری قرار گرفته باشد(فائو، ۲۰۱۷).
آمار گوگل ترند نشان می دهد که تعداد جستجوهای واژه پساب در طول یکسال گذشته از ۵۹ عدد جستجو در سال ۲۰۱۷ به ۱۰۰ جستجو در سال ۲۰۱۸ رسیده است که نشان دهنده افزایش اهمیت این موضوع برای مردم است.
نگاهی به پراکندگی جستجوهای انجام شده در استان های مختلف نشان می دهد که اهمیت بحث پساب برای اهالی استان یزد با شاخص ۱۰۰ بیشترین میزان بوده و در ادامه استان های خوزستان با شاخص ۵۹ ، اصفهان با شاخص ۴۴ ، گیلان با شاخص ۴۰ و استان فارس با شاخص ۲۹ قرار دارند.اگر روند یکسال گذشته را با روند جستجوی کلیدواژه پساب در ۵ سال گذشته مقایسه کنیم متوجه می شویم که همچنان این بحث در استان های یزد، خوزستان ، گیلان، اصفهان و مازندران دارای بیشترین میزان اهمیت است. مطابق با آمار، حدودا ۲۵ درصد خاک ایران در مناطق بسیار خشک، ۴۰ درصد در مناطق خشک و ۲۵ درصد در مناطق نیمه خشک قرار دارد که طبق آمار و اطلاعات گوگل ترند بر اساس تعداد جستجوهای انجام شده؛ دغدغه آب و پساب در مناطق خشک همچون استان های یزد، اصفهان و خوزستان جدی تر می باشد.
جالب اینجاست که در این استانها، به دلیل جدی بودن مشکل آب تمایل مردم به استفاده از خدمات و سیستم های تصفیه آب و کسب اطلاعات در خصوص آنها بیشتر می باشد به طوری که تعداد جستجوهای کلیدواژه تصفیه آب در استان های یزد و اصفهان نسبت به واژه پساب بسیار بیشتر می باشد.

نتیجه گیری

ما در مرکز شتاب دهنده واتک که نخستین شتاب دهنده تخصصی حوزه آب در کشور می باشد سعی کردیم با نگاهی به جستجوی کلید واژه های آب، تصفیه آب و پساب در گوگل ترند، روند جستجوی این عامل حیاتی را در کل کشور در دو بازه زمانی یکسال گذشته و نیز ۵ سال گذشته بررسی کنیم و میزان پراکندگی این جستجوها که نشان دهنده میزان اهمیت این موضوع در استان های مختلف می باشد را نیز شناسایی نماییم.
نتایج نشان می دهند که دغدغه آب، پساب و استفاده از سیستم های تصفیه آب در بین مردم در حال افزایش است و این موضوع در استان های مرکزی و کم آب کشور همچون یزد و اصفهان و خوزستان جدی تر می باشد.
امید است توانسته باشیم با ارائه مطالب کاربردی در خصوص اکوسیستم آب گامی چند در راستای افزایش آگاهی شما برداشته باشیم.

منبع: http://watech.ir/water-concerns-in-iranian-provinces/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی